Téri tájékozódás fejlesztése
A téri tájékozódás fejlesztésének 3 fő szakasza van, melynek egymásra kell épülni.
1. Téri tájékozódás fejlesztése saját testen, saját testből kiindulva
Gyermekeknek ismerjék meg testrészeiket (fej, nyak, váll, törzs, hát, has, mell, derék, lábak-karok, majd később: csukló, könyök, tenyér, kézfej, térd, comb, boka, sarok, talp) először saját testükön, majd más testén is.
Ehhez segítségül hívhatunk mondókákat:
Ez vagyok Én! / testrész mondóka
Ez a szemem, ez a szám.
Ez meg itt az orrocskám.
Jobbra-balra két karom.
Forgatom, ha akarom.
Két lábamon megállok,
Ha akarom, ugrálok.
Zöld erdő / Arcsimogató
- az öledbe ültetett kicsi haját, arca részeit, nyakát simogathatod, csikizheted
Zöld erdő (haja)
Sík mező (homloka)
Pillangó (szemei)
Szuszogó (orra)
Tátogó (szája)
Itt lemegy (nyakához)
Itt megáll (hasához)
Itt a kulacs, itt igyál!
Kerekecske / Kézsimogató
- a kezénél kezdve a nyakán, pocakján át szaladhat a nyulacska csiklandozva
Kerekecske, dombocska,
Itt szalad a nyulacska.
Erre megyen, itt megáll,
Itt egy körutat csinál,
Ide bújik, ide be,
Kicsi gyermek keblibe.
Kis kezem / fekvő gyerekkel játsszuk
Mit csinál a kis kezem?
Simogat kedvesen,
Ütöget mérgesen,
Csiklandoz viccesen,
Csípked hegyesen,
Táncol ügyesen.
Na mit csinál a kis kezem?
Te is tudod, mondd velem!
Óriás
Ilyen nagy az óriás:
Nyújtózkodjunk kispajtás! (nyújtózkodás)
Ilyen kicsi a törpe:
Guggoljunk le a földre! (guggolás)
Ha már jól megy a játékos testrészen történő tájékozódás, következhet a saját testből kiindulva a téri irányok fejlesztése kezdetben csak az alatt –fölött – mögött - között és a mellett irányokat gyakoroljuk:
- Nézz felfelé,
- fordulj gyorsan a hátad mögé,
- nézz a lábad elé!. stb,
Különféle eszközöket is segítségül hívhatunk, pld.:babzsák
- Emeld a babzsákot a fejed fölé,
- add át a babzsákot egyik kezedből a másikba,
- tedd a babzsákot a két összezárt sarkad mögé-bokád elé,
- tedd a babzsákot az egyik majd a másik válladra,
- állj terpeszbe, tedd a babzsák a két lábad közé,
- térden menj úgy végig, hogy a babzsákot fejed fölött tartod, mindkét kezeddel fogod!
A legtöbb időt a jobb-bal kezük, lábuk ismeretének kialakítására kell fordítani.
Segítsük a gyerekeket azzal, hogy a baloldalukra a szívük fölé szív kitűzőt helyezünk el, vagy a bal kezük fejére egy kis szívecskét rajzolunk.
2. Téri tájékozódás fejlesztése a térben apró tárgyakkal
A saját testből indulunk ki, majd elvonatkoztatunk, apró tárgyakat viszonyítunk egymáshoz. Eleinte itt is használjunk szívecskét, vagy bármilyen egyéb jelzést.
A saját testükön kell a jobb- bal stb. irányokat felismertetni. Ezért olyan feladatokat adjunk, mint például:
- Emeld fel a bal kezed,
- mutasd meg a jobb lábad,
- fogd meg a bal kezeddel a jobb bokádat,
- vedd a basákot a jobb kezedbe,
- tedd a babzsákot magad mellé a földre a bal kezed felöli oldalra!
Nagyon sokat segít a szalag (szívecske) használata abban is, hogy felismerjék társaik jobb-bal kezét, akkor is, ha egymás mellett állnak, akkor is, ha szembe vannak egymással.
Az a kisgyermek, aki, ha az édesanyja leül vele szembe, s megkéri arra, hogy mutassa meg előbb melyik a saját jobb keze, majd melyik a vele szemben ülő édesanya jobb keze, s határozottan rámutat, az a kisgyermek már kialakult testsémával, biztos téri tájékozódással rendelkezik.
Természetesen egy hosszú folyamat eredménye, s nem győzzük hangsúlyozni, az iskoláskor kezdetére kell kialakulnia.
Következő lépés mikor már pld. egy kisautó, vagy egy baba lesz a kiindulópont, s ehhez viszonyítva kell kis korongokat pakolni:
- Tedd az autó elé a korongot,
- tedd az autóra a korongot,
- tedd az autó fölé a levegőbe a korongot,
- tedd az autót két korong közé,
- tedd az autó mellé a bal oldalra (a bal kezed felöli oldalra, melyik is a bal kezed?) a korongt!
Később már ezekre a segítségekre (fölé a levegőbe, melyik is a bal kezed) nem lesz szükség.
Mindig kérdezzünk vissza a játékos fejlesztés során a gyerekektől:
- Hová tetted a korongot?
- Hol van korongot?
- Vedd el onnan a korongot!
Honnan vetted el a korongot?
Ez a fejlesztésnek nagyon fontos része, mellyel gyakoroltatunk, ellenőrzünk, fejlesztjük.
3 Téri irányok felismerése a síkban
Ez a fejlesztés utolsó, legelvontabb szakasza. Ahhoz, hogy a b - d, p - b betűket, a 6-9 számot meg tudják a gyerekek egymástól különböztetni, hogy írás közben képesek legyenek a vonalközben tájékozódni, tisztában kell lenniük a papíron is a téri irányokkal.
Rajzos szinten történik a fejlesztés:
- Rajzolj a lap közepére egy fát,
- a fa fölé-pontosan a fa teteje fölé-egy madarat,
- a madár jobb oldalára egy napot,
- a fa mellé jobb oldalra, (jobb kezed felöli oldalra) egy virágot,
- a fa alá füvet,
- a madár mellé bal oldalra egy felhőt!
A feladatokat mindenki saját ízlése, óhaja szerint adhatja. A gyakorlás során eljuthatnak a gyerekek addig, hogy képesek lesznek egy írólapon felismerni azt, hogy hol van a közepe, a bal alsó-jobb felső sarka!
A balról – jobbra haladás kialakítása
Ha olvasunk, vagy írunk, akkor balról jobbra haladunk.
Tudjuk, hogy az olvasási, írási problémák iránytévesztésből is adódhatnak. Ezért nagyon fontos, hogy 5-6 éves korban nagy figyelmet fordítsunk a balról-jobbra való haladási irány kialakítására.
Tanítsuk meg a , gyermekeknek hol kezdődik, és hol végződik a sor. Hogy mi a sor eleje – közepe - vége.
A fejlesztéshez a következő játékokat ajánlom
Fessünk együtt a kerítést!
Eszköz: Színesceruza
Elkezdek egy mintát: piros-kék, piros-kék, piros-kék, s megkérem a gyereket, hogy folytassa tovább, most már neki kell e minta szerint tovább festenie a kerítést!
Nehezíthetjük úgy is, hogy három szín váltakozik.
Miután kirakta olvassa el a sort, kérdezzük meg, hogy melyik az első, melyik az utolsó, mi jön a piros után, mi van a zöld előtt, mi van a kék és a sárga között.
Rajzoljunk sort!
Eszköz: papír, ceruza
Előrajzolok egy sormintát (virág – gomba - nap, s ezeket kell neki folytatnia tovább. Itt gyakoroltathatjuk a folyamatos haladási irányt oly módon is, hogy mikor a sor végére ér, akkor a következő sort is a bal szélén kell neki kezdenie, s így kell majd szöveget is olvasni!
Sorolvasással
Eszköz: különféle tárgyak
Az asztalra különböző tárgyakat helyezünk el egy sorba. A gyereket megkérjük, hogy az elejétől a végéig mondja el miket raktunk le sorba egymás után.
Sorkirakással
Eszköz: apró tárgyak
Több apró tárgyat készítünk az asztalra. Majd megkérjük a gyereket arra, hogy, rakja őket úgy sorba, ahogyan mondjuk:
- Első legyen, a sor elején álljon a kék korong, utána pálcika ……... a végén egy autó.
- “Olvasd el”, hogyan raktad őket egymás után!
- Melyikkel kezdted?
- Melyik következik utána?
- Melyik az utolsó, a sor végén álló?
- Nézd csak meg az autót!
- Mutass rá!
- Mi jön az autó után?
- Nézd mi van az autó előtt?
- A béka mi után következik?
- Keresd meg a nyuszit!
- Melyik két játék között van a nyuszi?
Számlálás
Eszköz: korongok
Korongokat rakunk sorba, s megkérjük, a gyereket, hogy számolja meg. Megkérjük, hogy kezdje az elején. Itt már alkalmaznia kell a balról - jobbra való haladási irányt. Ezt a fajta feladatot felhasználhatjuk a sorszámnevek gyakorlására is:
- Mutasd meg melyik az első?
- Az utolsó az hányadik a sorban?
Eleinte közösen számoljunk, így tanítsuk meg neki a sorszámneveket. gyere, keressük meg együtt melyik az ötödik!
(Eleinte csak 6-8 korong legyen összesen a sorban.)
Egyéb - téri tájékozódást fejlesztő játékok
Lazító, színező
Eszköz: rajzolt testrészek, színes
A kisgyermek a hátán fekve követi az utasításokat, (lazítsd el a jobb karodat, lóbáld a bal lábadat) majd kap egy emberke sémát, amelyen pirossal kiszínezheti a bal oldali testrészeket, kékkel a jobboldaliakat.
Legyél olyan
Eszköz: -
A gyerekek a játékvezető utasítására improvizatív gyakorlatokat végeznek pl.: legyél olyan, mint egy óriás, törpe, fa a szélben, gonosz boszorkány stb.
Mit rajzoltam a hátadra?
Eszköz: -
Egy gyerek társa hátára, valamilyen formát rajzol. Akinek a hátára rajzolnak, ki kell találnia, hogy mi az.
Székfoglaló
Eszköz: székek
Eggyel kevesebb széket rakunk körbe, mint amennyi a gyermekek száma, melyen a gyerkek helyet foglalnak. Egy gyereknek nem jut hely, az a kör közepén áll. Jelre a gyerekek szaladgálnak. Újabb jelre leülnek, közben az álló gyermeknek is keresni kell a helyét, s közben egy széket elveszünk. Akinek nem jut szék, kiáll
-
Ellentét játék
Eszköz: -
A játékvezető mond egy kérést, utasítást egyenként a gyerekeknek, és nekik rossz gyerek módjára az ellenkezőjét kell cselekedni.
Pl: Fogd meg a jobb füled! Neki a bal fülét kell megfogni. Stb.
Szín és testrész
Eszköz: magnó, zene
Zenére sétálunk a teremben, majd a játékvezető által kiáltott testrésszel a kiáltott színhez kell csatlakozni.
Pl.: váll-kék jelszóra a vállukkal valakinek a kék ruhadarabjához kell érni.
Tenyér a tenyérhez
Eszköz: magnó, zene
Halk zeneszóra kötetlenül mozognak a gyerekek. Utasításra azonos testrészeiket egymással összeérintik. (Könyök a könyökhöz, térd a térdhez, stb.)
Tükörképem
Eszköz: Rajzlap és színes ceruzák minden résztvevő számára.
Minden gyermek készítsen egy egész alakos rajzot önmagáról.
A következő alkalommal beszéljék meg kiscsoportokban vagy az egész csoport közösen, hogy „milyennek látom magam" - a kép alapján..
Ütögetős
Eszköz: -
Keresztezzük a kezeket: a jobb kezet a jobb szomszéd bal térdéhez helyezzük, a bal kezet, a bal oldali szomszéd jobb térdére.
Egyik gyerek adja meg a jelet: rápaskol például a jobb oldali szomszéd térdére.
Egy kis ütést kell tovább adni, aki túl korán vagy túl későn reagál, annak el kell venni a kezét. Ha valaki kétszer ütöget, akkor megfordítjuk a kopogás irányát.
Kendőrablás
Eszköz: kendő
A játékosok felállnak szétszórt alakzatban. Minden gyereknél van egy kendő, amelynek sarkát bedugja hátul a nadrágjába úgy, hogy a maradék kendő kilógjon.
Egy gyerek lesz a „rabló”, aki jelre igyekszik majd minél több kendőt a menekülőktől elvenni. Akitől sikerült elvennie az továbbra is futkározzon, hogy nehezebb legyen a kendőrabló dolga. Bizonyos idő után megállítjuk a játékot.
Ügyes az, akitől a rablónak nem sikerült elvennie a kendőt.
Újabb rabló kijelölése előtt mindenki visszaveszi kendőjét, közben az elvett kendőket megszámoljuk, hogy utolsó játék után tudjuk ki volt a legügyesebb a legtöbb kendőt elvevő gyerek.
Ki lesz az első?
Eszköz: -
A játékosok felállnak kettős körben, párokban. A párok szemben egymással. A külsők terpeszállásban, a belsők törökülésben helyezkednek el. Jelre a belsők bújjanak át a külső társuk lába alatt, majd fussanak körbe, megkerülve a körben álló társaikat, és ha párjukhoz értek bújjanak vissza a lába alatt és fogják meg egymás kezét felemelve, jelezve, hogy befejezték a feladatot.
Győztes, aki elsőnek ért vissza és a feladatot hibátlanul hajtotta végre.
Találd meg a párodat!
Eszköz: síp
A játékosok felállnak sorban, párosával.Jelre futkosás szerteszéjjel, külön-külön. Sípszóra párkeresés, majd megállás kézfogással a pár megtalálásának helyén. Ügyes az, aki elsőnek találja meg párját és mozdulatlan testtartással jelzi azt.Változatossá tehetjük a játékot, hogy ne unják meg rövid idő alatt a gyerekek, ha futkosás helyett négy kézlábon kell járni vagy törpejárással, lábujjhegyen járással stb.Ha különbözőképpen jelezhetik a feladat végrehajtását, pl. guggolásban fogjanak kezet egymással, terpeszállásban fogjanak kezet egymással, a párok tapsoljanak egymás tenyerébe, párkeresés után szökdelés egy helyben, keresztezett kézfogással forgás stb., hosszabb ideig.