OVI - ISI és DRÁMA - OVI

Készülj velem játékosan az iskolára!

 

Téri tájékozódás fejlesztése

 

A téri tájékozódás fejlesztésének 3 fő szakasza van, melynek egymásra kell épülni. 

  1. Téri tájékozódás fejlesztése saját testen, és a saját testből kiindulva
  2. Téri tájékozódás fejlesztése a térben apró tárgyakkal
  3. Téri irányok felismerése a síkban

 

 1. Téri tájékozódás fejlesztése saját testen, saját testből kiindulva

Gyermekeknek ismerjék meg testrészeiket (fej, nyak, váll, törzs, hát, has, mell, derék, lábak-karok, majd később: csukló, könyök, tenyér, kézfej, térd, comb, boka, sarok, talp) először saját testükön, majd más testén is.

Ehhez segítségül hívhatunk mondókákat:

Ez vagyok Én! / testrész mondóka

Ez a szemem, ez a szám.

Ez meg itt az orrocskám.

Jobbra-balra két karom.

Forgatom, ha akarom.

Két lábamon megállok,

Ha akarom, ugrálok.

 

Zöld erdő / Arcsimogató

- az öledbe ültetett kicsi haját, arca részeit, nyakát simogathatod, csikizheted

Zöld erdő (haja)
Sík mező (homloka)
Pillangó (szemei)
Szuszogó (orra)
Tátogó (szája)
Itt lemegy (nyakához)
Itt megáll (hasához)
Itt a kulacs, itt igyál!

Kerekecske / Kézsimogató

- a kezénél kezdve a nyakán, pocakján át szaladhat a nyulacska csiklandozva

Kerekecske, dombocska,
Itt szalad a nyulacska.
Erre megyen, itt megáll, 
Itt egy körutat csinál, 
Ide bújik, ide be,
Kicsi gyermek keblibe.

 

Kis kezem  / fekvő gyerekkel játsszuk

Mit csinál a kis kezem? 
Simogat kedvesen, 
Ütöget mérgesen, 
Csiklandoz viccesen, 
Csípked hegyesen, 
Táncol ügyesen. 
Na mit csinál a kis kezem?
Te is tudod, mondd velem! 

 

Óriás

Ilyen nagy az óriás:
Nyújtózkodjunk kispajtás! (nyújtózkodás)
Ilyen kicsi a törpe:
Guggoljunk le a földre! (guggolás)

 

Ha már jól megy a játékos testrészen történő tájékozódás,  következhet a saját testből kiindulva a téri irányok fejlesztése kezdetben csak az alatt –fölött – mögött - között és a mellett irányokat gyakoroljuk:

-       Nézz felfelé,

-       fordulj gyorsan a hátad mögé,

-       nézz a lábad elé!. stb,

 

Különféle eszközöket is segítségül hívhatunk, pld.:babzsák

-       Emeld a babzsákot a fejed fölé,

-       add át a babzsákot egyik kezedből a másikba,

-       tedd a babzsákot a két összezárt sarkad mögé-bokád elé,

-       tedd a babzsákot az egyik majd a másik válladra,

-       állj terpeszbe, tedd a babzsák a két lábad közé,

-       térden menj úgy végig, hogy a babzsákot fejed fölött tartod, mindkét kezeddel fogod!

 

A legtöbb időt a jobb-bal kezük, lábuk ismeretének kialakítására kell fordítani.

Segítsük a gyerekeket azzal, hogy a baloldalukra a szívük fölé szív kitűzőt helyezünk el, vagy a bal kezük fejére egy kis szívecskét rajzolunk.

 

 2. Téri tájékozódás fejlesztése a térben apró tárgyakkal

 

A saját testből indulunk ki, majd elvonatkoztatunk, apró tárgyakat viszonyítunk egymáshoz. Eleinte itt is használjunk szívecskét, vagy bármilyen egyéb jelzést.

A saját testükön kell a jobb- bal stb. irányokat felismertetni. Ezért olyan feladatokat adjunk, mint például:

-          Emeld fel a bal kezed,

-          mutasd meg a jobb lábad,

-          fogd meg a bal kezeddel a jobb bokádat,

-          vedd a basákot a jobb kezedbe,

-          tedd a babzsákot magad mellé a földre a bal kezed felöli oldalra!

Nagyon sokat segít a szalag (szívecske) használata abban is, hogy felismerjék társaik jobb-bal kezét, akkor is, ha egymás mellett állnak, akkor is, ha szembe vannak egymással.

Az a kisgyermek, aki, ha az édesanyja leül vele szembe, s megkéri arra, hogy mutassa meg előbb melyik a saját jobb keze, majd melyik a vele szemben ülő édesanya jobb keze, s határozottan rámutat, az a kisgyermek már kialakult testsémával, biztos téri tájékozódással rendelkezik.

Természetesen egy hosszú folyamat eredménye, s nem győzzük hangsúlyozni, az iskoláskor kezdetére kell kialakulnia.

 

Következő lépés mikor már pld. egy kisautó, vagy egy baba lesz a kiindulópont, s ehhez viszonyítva kell kis korongokat pakolni:

-          Tedd az autó elé a korongot,

-          tedd az autóra a korongot,

-          tedd az autó fölé a levegőbe a korongot,

-          tedd az autót két korong közé,

-          tedd az autó mellé a bal oldalra (a bal kezed felöli oldalra, melyik is a bal kezed?) a korongt!

 

Később már ezekre a segítségekre (fölé a levegőbe, melyik is a bal kezed) nem lesz szükség.

Mindig kérdezzünk vissza a játékos fejlesztés során a gyerekektől:

- Hová tetted a korongot?

- Hol van korongot?

- Vedd el onnan a korongot!

Honnan vetted el a korongot?

Ez a fejlesztésnek nagyon fontos része, mellyel gyakoroltatunk, ellenőrzünk, fejlesztjük.

 

 

3 Téri irányok felismerése a síkban

 

Ez a fejlesztés utolsó, legelvontabb szakasza. Ahhoz, hogy a b - d, p - b betűket, a 6-9 számot meg tudják a gyerekek egymástól különböztetni, hogy írás közben képesek legyenek a vonalközben tájékozódni, tisztában kell lenniük a papíron is a téri irányokkal.

Rajzos szinten történik a fejlesztés:

-          Rajzolj a lap közepére egy fát,

-          a fa fölé-pontosan a fa teteje fölé-egy madarat,

-          a madár jobb oldalára egy  napot,

-          a fa mellé jobb oldalra, (jobb kezed felöli oldalra) egy virágot,

-          a fa alá füvet,

-          a madár mellé bal oldalra egy felhőt!

A feladatokat mindenki saját ízlése, óhaja szerint adhatja. A gyakorlás során eljuthatnak a gyerekek addig, hogy képesek lesznek egy írólapon felismerni azt, hogy hol van a közepe, a bal alsó-jobb felső sarka!

 

 

A balról – jobbra haladás kialakítása

 

Ha olvasunk, vagy írunk, akkor balról jobbra haladunk.

Tudjuk, hogy az olvasási, írási problémák iránytévesztésből is adódhatnak. Ezért nagyon fontos, hogy 5-6 éves korban nagy figyelmet fordítsunk a balról-jobbra való haladási irány kialakítására.

Tanítsuk meg a , gyermekeknek hol kezdődik, és hol végződik a sor. Hogy mi a sor eleje – közepe - vége.

 

A fejlesztéshez a következő játékokat ajánlom

 

Fessünk együtt a kerítést!

Eszköz: Színesceruza

Elkezdek egy mintát: piros-kék, piros-kék, piros-kék, s megkérem a gyereket, hogy folytassa tovább, most már neki kell e minta szerint tovább festenie a kerítést!

Nehezíthetjük úgy is, hogy három szín váltakozik.

Miután kirakta olvassa el a sort, kérdezzük meg, hogy melyik az első, melyik az utolsó, mi jön a piros után, mi van a zöld előtt, mi van a kék és a sárga között.

 

Rajzoljunk sort!

Eszköz: papír, ceruza

Előrajzolok egy sormintát (virág – gomba - nap, s ezeket kell neki folytatnia tovább. Itt gyakoroltathatjuk a folyamatos haladási irányt oly módon is, hogy mikor a sor végére ér, akkor a következő sort is a bal szélén kell neki kezdenie, s így kell majd szöveget is olvasni! 

 

Sorolvasással

Eszköz: különféle tárgyak

Az asztalra különböző tárgyakat helyezünk el egy sorba. A gyereket megkérjük, hogy az elejétől a végéig mondja el miket raktunk le sorba egymás után.

 

Sorkirakással

Eszköz: apró tárgyak

Több apró tárgyat készítünk az asztalra. Majd megkérjük a gyereket arra, hogy, rakja őket úgy sorba, ahogyan mondjuk:

-          Első legyen, a sor elején álljon a kék korong, utána pálcika ……... a végén egy autó.

-          “Olvasd el”, hogyan raktad őket egymás után!

-          Melyikkel kezdted?

-          Melyik következik utána?

-          Melyik az utolsó, a sor végén álló?

-          Nézd csak meg az autót!

-          Mutass rá!

-          Mi jön az autó után?

-          Nézd mi van az autó előtt?

-          A béka mi után következik?

-          Keresd meg a nyuszit!

-          Melyik két játék között van a nyuszi?

 

Számlálás

Eszköz: korongok

Korongokat rakunk sorba, s megkérjük, a gyereket, hogy számolja meg. Megkérjük, hogy kezdje az elején.  Itt már alkalmaznia kell a balról - jobbra való haladási irányt. Ezt a fajta feladatot felhasználhatjuk a sorszámnevek gyakorlására is:

-   Mutasd meg melyik az első?

-   Az utolsó az hányadik a sorban?

Eleinte közösen számoljunk, így tanítsuk meg neki a sorszámneveket. gyere, keressük meg együtt melyik az ötödik!

(Eleinte csak 6-8 korong legyen összesen a sorban.)

 

 

Egyéb - téri tájékozódást fejlesztő játékok

 

Lazító, színező

Eszköz: rajzolt testrészek, színes

A kisgyermek a hátán fekve követi az utasításokat, (lazítsd el a jobb karodat, lóbáld a bal lábadat) majd kap egy emberke sémát, amelyen pirossal kiszínezheti a bal oldali testrészeket, kékkel a jobboldaliakat.

 

Legyél olyan

Eszköz: -

A gyerekek a játékvezető utasítására improvizatív gyakorlatokat végeznek pl.: legyél olyan, mint egy óriás, törpe, fa a szélben, gonosz boszorkány stb.

 

Mit rajzoltam a hátadra?

Eszköz: -

Egy gyerek társa hátára, valamilyen formát rajzol. Akinek a hátára rajzolnak, ki kell találnia, hogy mi az.

 

Székfoglaló

Eszköz: székek

Eggyel kevesebb széket rakunk körbe, mint amennyi a gyermekek száma, melyen a gyerkek helyet foglalnak. Egy gyereknek nem jut hely, az a kör közepén áll. Jelre a gyerekek szaladgálnak. Újabb jelre leülnek, közben az álló gyermeknek is keresni kell a helyét, s közben egy széket elveszünk.  Akinek nem jut szék, kiáll

Ellentét játék

Eszköz: -

A játékvezető mond egy kérést, utasítást egyenként a gyerekeknek, és nekik rossz gyerek módjára az ellenkezőjét kell cselekedni.

Pl: Fogd meg a jobb füled! Neki a bal fülét kell megfogni. Stb.

 

Szín és testrész

Eszköz: magnó, zene

Zenére sétálunk a teremben, majd a játékvezető által kiáltott testrésszel a kiáltott színhez kell csatlakozni.

Pl.: váll-kék jelszóra a vállukkal valakinek a kék ruhadarabjához kell érni.

 

Tenyér a tenyérhez

Eszköz: magnó, zene

Halk zeneszóra kötetlenül mozognak a gyerekek. Utasításra azonos testrészeiket egymással összeérintik. (Könyök a könyökhöz, térd a térdhez, stb.)

 

Tükörképem

Eszköz: Rajzlap és színes ceruzák minden résztvevő számára.

Minden gyermek készítsen egy egész alakos rajzot önmagáról.

A következő alkalommal beszéljék meg kiscsoportokban vagy az egész csoport közösen, hogy „milyennek látom magam" - a kép alapján..

 

Ütögetős

Eszköz: -

Keresztezzük a kezeket: a jobb kezet a jobb szomszéd bal térdéhez helyezzük, a bal kezet, a bal oldali szomszéd jobb térdére.

Egyik gyerek adja meg a jelet: rápaskol például a jobb oldali szomszéd térdére.

Egy kis ütést kell tovább adni, aki túl korán vagy túl későn reagál, annak el kell venni a kezét. Ha valaki kétszer ütöget, akkor megfordítjuk a kopogás irányát.

 

Kendőrablás

Eszköz: kendő

A játékosok felállnak szétszórt alakzatban. Minden gyereknél van egy kendő, amelynek sarkát bedugja hátul a nadrágjába úgy, hogy a maradék kendő kilógjon.

Egy gyerek lesz a „rabló”, aki jelre igyekszik majd minél több kendőt a menekülőktől elvenni. Akitől sikerült elvennie az továbbra is futkározzon, hogy nehezebb legyen a kendőrabló dolga. Bizonyos idő után megállítjuk a játékot.

Ügyes az, akitől a rablónak nem sikerült elvennie a kendőt.

Újabb rabló kijelölése előtt mindenki visszaveszi kendőjét, közben az elvett kendőket megszámoljuk, hogy utolsó játék után tudjuk ki volt a legügyesebb a legtöbb kendőt elvevő gyerek.

                 

Ki lesz az első?

Eszköz: -

A játékosok felállnak kettős körben, párokban. A párok szemben egymással. A külsők terpeszállásban, a belsők törökülésben helyezkednek el. Jelre a belsők bújjanak át a külső társuk lába alatt, majd fussanak körbe, megkerülve a körben álló társaikat, és ha párjukhoz értek bújjanak vissza a lába alatt és fogják meg egymás kezét felemelve, jelezve, hogy befejezték a feladatot.

Győztes, aki elsőnek ért vissza és a feladatot hibátlanul hajtotta végre.

 

Találd meg a párodat!

Eszköz: síp

A játékosok felállnak sorban, párosával.Jelre futkosás szerteszéjjel, külön-külön. Sípszóra párkeresés, majd megállás kézfogással a pár megtalálásának helyén. Ügyes az, aki elsőnek találja meg párját és mozdulatlan testtartással jelzi azt.Változatossá tehetjük a játékot, hogy ne unják meg rövid idő alatt a gyerekek, ha futkosás helyett négy kézlábon kell járni vagy törpejárással, lábujjhegyen járással stb.Ha különbözőképpen jelezhetik a feladat végrehajtását, pl. guggolásban fogjanak kezet egymással, terpeszállásban fogjanak kezet egymással, a párok tapsoljanak egymás tenyerébe, párkeresés után szökdelés egy helyben, keresztezett kézfogással forgás stb., hosszabb ideig.

 

 

 





Weblap látogatottság számláló:

Mai: 89
Tegnapi: 130
Heti: 521
Havi: 1 843
Össz.: 87 384

Látogatottság növelés
Oldal: Téri tájékozódást fejlesztő játékok
OVI - ISI és DRÁMA - OVI - © 2008 - 2017 - ovi-isi.hupont.hu

Ingyen honlap és ingyen honlap között óriási különbségek vannak, íme a második: ingyen honlap

Adatvédelmi Nyilatkozat

A HuPont.hu ingyen honlap látogatók száma jelen pillanatban:


▲   Itt: gondolkodás fejlesztése játékokkal - Vatera.hu
X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »