A figyelem aktív, cselekvő magatartás a fontos ingerek kezelésre.
Előkészíti az észlelést, mintegy ráhangolja a gyereket az adott tárgyra, eseményre.
Befolyásolja az emlékezeti teljesítményt, segíti vagy akadályozza a feladatmegoldását.
A figyelem két formáját különböztetjük meg.
1. A spontán figyelem. A figyelem éberen tartásáért kedvező hatást érhetünk el, ha változatos tevékenységet kínálunk..
2. A tanulási folyamatban fontos szerepet játszó szándékos figyelem akarati elhatározás, belső szándék, tudatos választás eredményeként kialakuló figyelmi forma. Ezért nagyon fontos beépíteni a játékot, mint fejlesztési lehetőséget.
A figyelem fejlesztésének jelentősége óriási, mivel szinte egyetlen értelmi képesesség sem működhet nélküle.
A figyelemnek három elemét különböztetjük meg:
A figyelem fejlesztése minden játékban benne van, így alkalmasak a figyelem mellett, a gondolkodás, az emlékezet egyes területeinek fejlesztésére is.
A figyelem fejlődésének elősegítése, illetve e képességekben lemaradást mutató gyerekek tudatos fejlesztésére alkalmasak a következő játékok.
Figyelemfejlesztő játékok
Játék elemlámpával
Eszköz: 2 db elemlámpa
Egyik lámpa a játékvezető kezében, a másik a gyerek kezében van. A gyerekek a lámpájával utasítás szerint végzi a feladatát.
Játékvezető irányít:
- menj a lámpám fölé, alá, mellé jobbra, mellé balra,- világíts a szekrény és a virág közé stb. utasítások szerint mozog.- kövesd a lámpámat és csináld, amit én! stb.Cél: a gyermek az utasításnak megfelelően helyesen végezze el a feladatát.
Mi van a takaró alatt?
Eszköz: terítő, különböző eszközök 8-10 darab
A gyerekekkel közösen 8-10 tárgyat kiválasztunk, majd az asztalra sorba elhelyezzük. a gyerekekkel jól megfigyeltetjük, megnevezzük mindegyiket, majd a letakarjuk.
Cél: A gyerekek próbálják meg felidézni a terítő alá rejtett tárgyakat. A helyes sorrend nagyon fontos.
Mi hiányzik?
Eszköz: 8 - 10 darab gyerekek által választott játék
Közösen kiválasztunk 8-10 db. játékot, megnevezzük együtt. Ezutá a gyerekek becsukják a szemüket, s a játékvezető „elvarázsol” 1-1 tárgyat.
Nehezítés: Egyszerre több tárgyat dug el a játékvezető
Cél: Kitalálni a gyerekeknek a szemük kinyitása után, mi hiányzik?
Játék a kézben
Eszköz: különböző tárgyak (labda, könyv, ceruza, építőkocka stb.)
A gyerekek egymás mellé leülnek, mindegyik kezében más-más tárgy van). Egy gyerekeket kiszámolóval kiválasztunk, akinek feladata, hogy jól megfigyelje, kinek mi van a kezébe, majd kimegy. A többiek közül kettő kicseréli a tárgyait. Amikor a kint lévő gyerek bejön, meg kell figyelnie a tárgyakat, és vissza kell cserélnie őket.
Hol vannak?
Eszköz: 6-10 tárgy, játék
A gyerekekkel közösen kiválasztunk 6-10 tárgyat. A játékvezető felmutat egy tárgyat, játékot, melyet a gyerekek megnevezik. A játékvezető elrejti a szobában a játékokat, tárgyakat. A gyerekek ezt jól megfigyelik. Majd kérdéseket tesz fel. Pl. Danika, hova rejtettem a kulcsot?
Vagy megállaz egyik rejtekhely előtt és megkérdezi, hogy mit rejtett el ide?
Tiltott mozdulat
Eszköz: -
A gyerekek kört alkotnak, egy gyerek a kör közepére áll. A játék kezdése előtt megbeszélik, hogy milyen mozdulatot nem szabad utánozni. A kör közepén lévő gyermek különféle mozdulatokat tesz, pl.: ugrál, felemeli a fejét, tapsol stb., a többiek utánozzák mindenben, kivéve azt, ami tiltott.
Aki eltéveszti, vagyis azt is csinálja, amit nem lehet, kiesik a játékból.
Mi hiányzik?
Eszköz: tárgyak, asztal
Néhány tárgyat az asztalra teszünk vagy néhány képet a táblára. Közösen megnevezzük. Ezután a gyerekek becsukják a szemüket, s a nevelő „elvarázsol” 1-1 tárgyat.
Ki kell találni a gyerekeknek szemük kinyitása után, mi hiányzik?
Nehezítés: Egyszerre több tárgyat dug el a nevelő.
Játék a kézben
Eszköz: bármilyen tárgy
A gyerekek egymás mellé leülnek, mindegyik kezében más-más tárgy van. Egy gyerek jól megfigyeli őket, majd kimegy. A többiek közül kettő kicseréli a tárgyait.
Amikor a kint lévő gyerek bejön, meg kell figyelnie a tárgyakat, és vissza kell cserélnie őket. Majd helyet cserél az egyik gyerekkel, és most az megy ki.
Csak fordítva!
Eszköz: -
A játékvezető szemben áll a játékosokkal, és különböző mozdulatokat végez, amelyeket a játékosoknak utánozniuk kell, de éppen fordítva.
- Ha éppen a bal lábán ugrál, akkor a játékosok a jobbon,- ha jobb kezével vakarja a térdét, akkor a játékosok a bal kezükkel,- ha előre hajtja a fejét, akkor a játékosok hátra- ha jobbra dől, akkor a játékosok balra stb.A játék vezetője először lassan, majd egyre gyorsabban váltogatja és végzi a mozdulatokat.
Aki eltéveszti, az kiáll a játékból. Az új játékot az vezeti, aki legtovább maradt bent.
Hallás figyelem fejlesztése
Lopakodás
Eszköz: kendő
A gyermekek körben ülnek, egyikük bekötött szemmel középen ül. Ha a játékvezető egyikükre rámutat, az nagyon óvatosan középre lopakodik. A hunyó igyekszik megállapítani, hogy merről közelítik meg, és arra mutat, amerre a társát hiszi.
Ha eltalálja, helyet cserélnek, ha nem, akkor ő marad középen.
Hol szól a csengő?
Eszköz: csengő
Három gyermeknek kendővel kössük be a szemét és vigyük őket a szoba különböző pontjára. Mindegyiket forgassuk meg jól, hogy ne tudjon tájékozódni. Valahol a szobában megszólaltatunk egy csengőt. A bekötött szemű gyermekeknek oda kell menniük, ahol a csengő szól.
Aki először ér oda, az a győztes. A csengő lehetőleg a három gyermektől azonos távolságban szóljon.
Kulcsos játék
Eszköz: kulcscsomó
A játékosok körben ülnek. Választunk valakit, aki a kör közepén ül csukott szemmel. A többiek nesztelenül egy kulcscsomót adogatnak körbe. Ha a kör közepén ülő gyerek meghallja a kulcsok zörgését, akkor a zaj irányába mutat. Ha az irányt eltalálta, akkor helyet cserél a zajkeltő játékossal.
Hol ketyeg?
Eszköz: ketyegő óra
Választunk két gyereket. Az egyik gyerek ki megy a szobából. a másik gyerek addig egy jól hallhatóan ketyegő órát eldug a szobában, amit a bejövő gyereknek meg kell keresnie a ketyegés alapján.
Ha megtalálta, akkor Ő lesz a ketyegő óra eldugója és választ maga helyet egy kereső játékost.
A kalóz kincse
Eszköz: apró pénz
A játékosok körben ülnek, választunk egy gyermeket, aki a kalóz lesz. A kalóz a kör közepén a csukott szemmel ül, aki előtt néhány aprópénz van, ezek a kincsei. Valaki kézjelzésre odalopakodik, nesztelenül, csendben és megpróbálja megszerezni észrevétlenül – a kalóz kincsét.
Ha sikerül neki (vagyis nem fogja meg a csukott szemű kalóz), akkor ő lesz az új kalóz – ellenkező esetben másvalakit választunk.
Ugass, kiskutyám!
Eszköz:-
A játékosok körbe ülnek. Kiszámolással kijelölnek egy gazdit, akinek bekötik a szemét, beviszik a kör közepébe, jól megforgatják. Ezután a gazdi tapogatva körbejár, s amikor valakihez odaér, kérlelni kezdi: „Ugass, kiskutyám!” A megtapogatott gyerekek ugatnia kell, ha a gazdi kéri: „Ugass még, kiskutyám!”,
Ha a gazdi kitalálta, ki ugatott, szerepet cserélnek. Ha nem, másnál kell próbálkoznia.
Hipp-hopp
Eszköz: -
A gyerekek körben állnak, a játékvezető a kör közepén.
Ha a játékvezető rámutat egy játékosra, s azt mondja: hipp, akkor megmondja a bal szomszédja nevét.
Ha azt mondja: hopp, akkor a jobb szomszédja nevét.
Ha pedig hipp-hoppot mond, akkor mindenki helyet cserél valakivel. Majd folytatódik a játék.
Hajtsd végre, amit mondok!
Eszköz: -
Választunk egy gyereket, akinek a játékvezető utasításai alapján kell tevékenykedni. A játékvezető lassan, folyamatosan mondja az utasításokat, és a gyerek igyekszik közben végrehajtani. pl:
- Menj ki az ajtón és gyere vissza!
- Tedd csípőre a kezed!
- A bal lábaddal lépj előre!
- A bal kezeddel fogd meg a jobb füledet! stb.
Nehezített változat: A játékvezető előre elmondja az utasításokat (3-4 feladat) a gyerek figyel, és utána önállóan megpróbálja végrehajtani. Ha jól oldotta meg a feladatot, választ végrehajtót.
Tűz, víz
Eszköz: -
Kiválasztunk egy gyereket, majd kiküldjük a szobából. Ezután egy előre megbeszélt tárgyat eldugunk, s behívjuk a gyereket, akinek keresni kell az eldugott tárgyat. Miközben keresi a tárgyat, ha közeledik hozzá, a többiek kiabálják: langyos, meleg, forró; ha megtalálta: tűz, tűz; amikor távolodik tőle, akkor hideg, fagyos, vizes szavakat kiabálják. Ha megtalálta, új játékos megy ki.
Fekete, fehér, igen, nem
Eszköz: -
A játékban van egy kérdező és egy válaszoló. A válaszoló nem mondhatja ki a játék címében megjelölt szavakat. Aki mégis kiejti az zálogot ad, vagy az adott körből kiesik. Ha meghatározott időn belül a kérdező – ügyes kérdéseivel – nem tudja a tiltott szavak valamelyikének kimondására késztetni a válaszolót, akkor ő is zálogot ad, vagy helyette az ügyes válaszoló kérdez tovább.
Figyelj, tapsolj!
Eszköz: -
A pedagógus egy kis történetet olvas fel, de előtte megmondja, hogy melyik szóra kell figyelniük a gyerekeknek. Például megegyeznek abban, hogy labda, akkor valahányszor ezt a szót hallják, tapsolnak vagy koppintnak egyet.
Hajtsd végre, amit súgok?
Eszköz: -
A gyerekek körbe ülnek. A játékvezető egy gyereket magához hív és úgy, hogy a többiek ne halják meg, a fülébe súg egy feladatot, amit ennek a gyereknek meg kell oldania. Pl.:
Minden feladatot lassan végezzen!
A többiek csendben figyelik, hogy mit csinál, s igyekeznek kitalálni, hogy mit súgott a játékvezető. Legközelebb annak a gyereknek a fülébe lehet súgni, aki leghamarabb találta ki a feladatot.
Állathang-utánzók
Vau-vau kutyus
Eszköz: kendő
Körben állunk. Bekötjük az egyik gyermek szemét, aki a kör közepére áll, ő lesz a “gazdi”. A többiek körben állnak, ők lesznek a “kutyusok”. A gazdi háromszor megfordul a tengelye körül, s amikor megáll, rámutat valakire, és azt mondja: "Ugass kutyus, vau-vau!"
Akire rámutatott, annak ugatni kell, a gazdinak pedig ki kell találnia, ki a kutyus.
Ha téved, helyet cserél a kutyussal. Ha felismeri, maradhat a kör közepén, vagy fordítva.
Más állathanggal is játszhatjuk.
Kismadárka
Eszköz: -
A gyermekek félkörben állnak, vagy ülnek. Néhány lépéssel előttük nekik háttal ül az egyik gyermek. Mikor ez a gyermek azt mondja:
"Kismadárka adj egy hangot!" akkor a játékvezető rámutat valakire, akinek hangosan kukorékolnia vagy az előre megmegbeszélt madár hangot kell utánoznia. A kérdezőnek ki kell találnia, hogy melyik gyermek szólt.
Nehezíthetjük a játékot, ha elváltoztatja a hangját. Ha eltalálta, helyet cserélnek. Csak akkor játszhatjuk, ha a gyermekek jól ismerik, és meg tudják különböztetni egymás hangját.
Hang a térben
Eszköz: felhúzható kis zenedoboz, vagy bébi játék
Az óvodapedagógus megkéri a gyerekeket, hogy csukják be a szemüket, boruljanak az asztalra, vagy az tenyerükbe. Majd elhelyezi kissé felhúzva a játékot a terem egyik zugában, úgy, hogy ne legyen látható. A gyerekek csak fülelnek. Amikor a hang megszűnik, az pedagógus kiválaszt 5-6 gyereket, akik elindulnak, az immár hangot nem adó tárgyat megkeresni annak alapján, hogy hol hallották.
Aki megtalálja, az dughatja el legközelebb.
Olyan helyet is választhatunk a tárgynak, ahol hangja módosítottan szólal meg, pl. szekrénybe, polc alá rejtjük stb.
Kutya kergeti a cicát
Eszköz: -
Minden gyermek választ magának egy olyan állatot, amelyiknek ismeri a hangját. Egymás között is megbeszélik.
Kutya kezdi: "A kutya kergeti a cicát, vau-vau."A cicának folytatni kell, átveszi a szót: "A cica kergeti a kecskét, miau, miau."Most már a kecskének kell folytatnia. “A kecske kergeti a kakast, mekk, mekk.”Kakas folytatja: “Kakas kergeti az egeret, cin, cin.”Többször is sorra kerülhetnek egymás után.
Állatkertben
Eszköz: -
Mindenki kiválaszt egy-egy állatkerti állatot, melyet hanggal, mozgással megszemélyesít.
A többieknek ki kell találniuk, melyik állatra gondoltak.
Hang a térben – csörgősipka
Eszköz: csörgősipka
Egész csoporttal játszható már középső csoporttól.
A gyerekek egy helyben ülnek vagy állnak, becsukott szemmel.
Az egyik gyerek csörgősipkát tesz a fejére, vagy csengős pántot a kezére, lábára. Ő járkál a teremben fel és alá.
Egy pillanatban megáll. A többieknek - még szintén csukott szemmel - rá kell mutatniuk a térben arra a pontra, ahol megállt a csörgősipkás.
Azok közül válasszunk új zajkeltőt, aki a legközelebbi pontra mutatott rá.