Játékos légzéstechnikai gyakorlatok
A légzéstechnikai gyakorlatok fújó gyakorlatok, melyek kiegészülnek játékos gyakorlatokkal, ahol a kilégzéskor egy-egy hangot, szósorokat, rövid szövegeket, mondókákat mondatunk a gyerekekkel.
Fontos:
- Ezeket a játékos gyakorlatokat lehetőleg szabadban vagy nyitott ablaknál végeztessük.- Rövid ideig tartson (1-2-3 perc!)- Pontos a mintaadás.
Gyertyaelfújós játék
Eszköz: gyertya, gyufa
Gyújtsunk meg egy gyertyát, majd fokozatos távolítsuk el a gyerektől.
Gyertyalebegtető
Eszköz: égő gyertya
„Úgy fújd a gyertyát, hogy ne aludjon el, csak lebegjen lángja.”
Kakaóhűtő játék
Eszköz: egy bögreforró kakaó
„Hűtsd le az innivalót!”
Forgófújó játék
Eszköz: négyzetlap,olló, pálcika, gombostű = forgó
Egy 15x15 cm-es négyzetlapot átlósan félig bevágunk, a bevágott négy sarkot egy gombostűvel a pálcikához rögzítjük.
A gyerek megpróbálja úgy fújni a forgót, hogy az forogjon.
Papírkígyó ébresztő játék
Eszköz: Papír körlap, olló = papírkígyó
Közösen készítünk egy papírkígyót. Körlapból spirálisan kivágunk egy kígyóformát, amelyet a gyerek fújással mozgat.
Pillangóröptető játék
Eszköz: papír pillangó, melyet egy cérnaszálra erősítünk.
Papírpillangók fújással történő röptetése.
Hóesés játék:
Eszköz: vattacsomó
Az asztalra több vattacsomó helyezése, ezek lefújása.
Felfújós játékok:
Eszköz: szappanbuborék fújó, lufi
- szappanbuborék fújás
- lufi fújás
Célba fújós játék
Eszköz: papírcsónak, pingponglabda
- papírcsónak fújása vízen.
- pingpong foci: pingpong labda kapuba fújása földön
Szívás, felszívás
Eszköz: folyadék, szívószál
- Szívószállal szívassuk fel a napi folyadékot.
- Buborékolás.
Szélfújós játék
Eszköz: -
Kilégzéskor „s”hangoztatása.
Kígyósziszegős játék
Eszköz: -
Beszívjuk a levegőt, kilégzéskor „sz” hangoztatása.
Csodálkozós játék
Eszköz: -
Beszívjuk a levegőt és kilégzéskor „ó” hangoztatása.
Számolós játék
Eszköz: -
Beszívjuk a levegőt, és a levegő kifújása közben számolni fogunk-ötig…- tízig stb.
Szövegmondó játék
Eszköz: -
Beszívjuk a levegőt és kilégzéskor ismert szósorokat, rövid szövegeket, mondókákat mondunk
pl.: - a hét napjait mondjuk: hétfő, kedd, …….. szombat, vasárnap.
- „kicsi vagyok én, boldog leszek én…”
- „cini, cini muzsika, táncol a kis Zsuzsika.”
Artikulációs játékok
Az artikulációs játékok célja: A gyerek nyelvének, ajkainak, állkapcsának ügyesítése, hogy képes legyen a magánhangzókat tisztán hangoztatni.
Fontos:
- Mindig az egyszerűbbtől haladjunk a nehezebb felé (fokozatosságelve).- Ha lehetőség van rá, akkor használjunk tükröt a gyakoroltatás során.- Ügyeljünk arra, hogy a gyermek eltúlzott ajakmozgatást végezzen- a pontos mintaadás
Játékos nyelvtorna
Perecevő játék
Eszköz: perec
A gyerek nyelve fölött sósperecet tartunk. Cél, hogy a gyermek a nyelvével érje el a perecet, tartsa rajta, majd a nyelve ki-be mozgatásával vigye be a szájába, majd vigye ki. Aztán egye meg.
Lefetyelős játék:
Eszköz: tányérban tej, vagy más folyadék
„Tejet iszik a cica, utánozzuk, hogyan lefetyel.”(lassabban- gyorsabban)
Nyalogassunk mézet
Eszköz: méz
„A felső ajkadra mézet csöppentek, nyalogasd le!”
„Az alsó ajkadra mézet csöppentek, nyalogasd le!”
„A szájsarkadra mézet csöppentek, nyalogasd le!”
Mákos tésztát ettünk
Eszköz: -
Képzeld el, hogy mákos tésztát ettél és mákos a fogad.
Nyalogasd le a mákot a fogaidról úgy, hogy közben csukva marad a szád.”
Nyelvpingpong
Eszköz:
”Nyomd ki nyelveddel arcodat felváltva mindkét oldalon, csukott szájjal.”
Pattogatott kukoricaevés szívószállal
Eszköz: szívószál, pattogatott kukorica
A gyereknek tálkába pattogatott kukoricát teszünk. A gyermek a szívószállal próbálja felszívni a pattogatott kukoricát.
Nehézség, hogyha a gyerek kiengedi a levegőt, a kukorica visszaesik a tálba.
Cél: Minél tovább benntartani a levegőt.
Pattogatott kukoricaevés
Eszköz: pattogatott kukorica
Kistányérra pattogatott kukoricát teszek. Próbálj egy szemet a nyelveddel a szádba tenni. Ha megetted, újabb egy szemet tegyél a szádba!”
(Ugyanez: zizi cukorkával, csoki darabbal, mazsolával, stb.)
Játékos ajaktorna
Eszköz: -
- Tátogjunk, mint a halak!
- Puszi küldés: csücsörítés majd cuppantás.
- Nézz a tükörbe, nyisd ki jó nagyra a szád, és mondd, hogy „á”!
Mit látsz? („a torkomat”)
Hol szoktad ezt csinálni? („a doktor néninél”
Az összes magánhangzót gyakoroljuk
Eszköz: -
- Elköszön a kisbaba. Utánozzuk! Pá-pá!
- Csodálkozzál:”Ó”!
- Sír a kisbaba:”Oá”!
- Szirénázik a mentő: ní-nó, ní-nó
- Dudál az autó: tü-tü, tü-tü
Utánozzuk
Eszköz: -
- a csacsi hangját:”iá-iá”
- csibe hangját:”csip-csip”
- liba hangját:”gá-gá”
- kacsa hangját:”háp-háp”
- kutya hangját:”vau-vau”
- boci hangját:”bú-bú”
- ló hangját:”nyihaha-nyihaha”
- malac hangját:”ui-ui”
- kecske hangját:”mek-mek”
- varjú hangját:”kár-kár”
- bagoly hangját:”kuvik-kuvik”
Magánhangzópár hangoztatása után szavak ejtése
Eszköz: labda
Lehet körben ülve vagy állva - öt-hat évesekkel, ha szívesen végzik.
Akinek gurítom a labdát, az mondja utánam nagy szájmozgással!
- á-a: álarc, bálna, táska, vállfa, sárga, kártya, stb.
- a-á: madár, kanál, darázs, fatál, család, akác, stb.
- é-e: édes, féreg, béke, élet, lélek, népek, stb.
- e-é: szegény, fehér, levél, kevély, kevés, stb.
- i-e: figyel, kimer, sziszeg, kileng, illeg, ijeszt, stb.
- e-i: Feri, Teri, neki, gerinc, eszik, delfin, stb.
- i-é: ígér, fillér, vidék, kikér, kimér, cipész, stb.
- o-u: odú, borul, csordul, tofu, kondul, mordul, stb.
- ü-ö: püföl, hűvös, prüszköl, tüsszög, tüdő stb.
- ö-ü: körül, röpül, köpül, csördül, pördül, örül, stb.
Különböző tárgyakat tettem a zsákba.
Vegyél ki egyet, nevezd meg!
Most úgy mond, ahogy én!
- Á-a: spárga, pálca, álarc, stb.
- E-é: cserép, kerék, levél, stb.
- É-e: bélyeg, négyzet, csésze, stb.
- E-i: delfin, kefir, tepsi, stb.
- I-e: pille, csibe, csipke, stb.
- O-u: mókus, borjú, stb.
- U-o: gumó, cukor, dugó, stb.
- Ü-ö: fűző, tükör, szűrő, stb.
Súgok egy szót. Mond el nagy ajakmozgással. játszd el!
- A-á: kapál, darál, sajnál, stb.
- Á-a: fáradt, rávarr, tálal, stb.
- E-é: beszél, zenél, lenéz, stb.
- É-e: mérges, lépdel, tépdel, stb.
- I-e: fizet, siet, ijed, billeg, stb.
- E-i: legyint, nyerít, merít, selypít, stb.
- O-u: mordul, fordul, koldul, stb.
- U-o: suttog, dúdol, szuszog, stb.
- Ö-ü: örül, pördül, bődül, röpül, stb.
- Ü-ö: püföl, üvölt, bűvöl, stb.
Belső hallást fejlesztő játékok
A belsőhallást fejlesztő játék célja: Az üzenetet közvetítő hangok felismerésének, megkülönböztetésének gyakorlása.
Ezekkel a játékokkal kiszűrhetők az esetleg rosszul halló, gyerekek.
Fontos: csendes, nyugodt játékkörülmény biztosítása
Hol ketyeg az óra?
Eszköz: hangosa ketyegő óra
Egy gyereket kiküldünk a csoportszobából. Egy elég hangosan ketyegő órát elrejtünk a csoportszobában úgy, hogy ne lehessen látni csak hallani. Behívjuk a keresőt, akinek hallás útján kell megtalálnia az órát.
Eszköz: hangosan ketyegő óra
Hangkeresés
Eszköz: -
Egy gyerek kimegy a csoportszobából, egy másik pedig elbújik valahová. A kereső bejön és figyeli, merről hallja az elbújt gyermek hangját, aki állathangot utánoz.
Pottyan – puffan - koppan
Eszköz: paraván, különböző tárgyak
(babzsák, fakocka, műanyagkocka, labda, kanál stb.)
Paraván mögé előkészítünk néhány olyan tárgyat, melyek leejtésekor különböző zajt okoznak. A játék elején úgy ejtünk le egyenként minden tárgyat, hogy a gyerek láthassa azokat. Egyenként meg kell nevezni, amit leejtettem.
Dobkereső
Eszköz: kendő, dob, dobverő
A gyerekek körben ülnek, egy társuk a kör közepén helyezkedik el, bekötött szemmel. Csendben valamelyik gyermek közelében helyezi a dobot és a dobverőt. Ez a gyermek megszólaltatja a dobot, bekötött szemű társának abban az irányba kell mutatnia, amerről a hangot hallotta.
Lopakodós
Eszköz: kendő
A gyermekek körben ülnek, egy társuk bekötött szemmel a kör közepén helyezkedik el. Akire rákacsint, nagyon óvatosan középre lopakodik, úgy hogy ne okozzon zajt, majd megérinti a bekötött szemű gyereket.
Feladat megállapítani, hogy merről közelítették meg.
Ha eltalálja, helyet cserélnek, ha nem, továbbra is ő marad középen.
Kinél van a babzsák?
Eszköz: kendő, babzsák
A gyermekek körben ülnek, és egészen halkan babzsákot adogatnak körbe. A hunyó a kör közepén bekötött szemmel ül. Ha meghallja, merre jár a babzsák, kezével arra mutat. Ha eltalálta, helyet cserélnek, ha nem, ő marad a kör közepén.