ANYANYELV FEJLESZTÉS
Ajánlás
A leírtakat csak ötletnek szántam, melyet – saját tapasztalatokkal kiegészíthettek, bővíthettek számtalan egyéb módszerrel és módszer együttessel.
Az anyanyelvi játékok hozzájárulnak:
I. Légző- és hangadó gyakorlatok
Köztudott, hogy az érthető, tiszta beszéd alapja a megfelelő beszédlégzés. A jó technikájú beszéd megtanulásának első lépése a rekeszlégzés kialakítása.A rekeszlégzés lényege rekeszizmok behúzásával a tüdő befelé kezd el tágulni, így nagyobb lesz a kapacitása, mint a vállövi vagy mellkasi légzés esetén.A légzés megfigyeltetése előtt célszerű a gyermekkel valamilyen futójátékot játszani, mert ennek hatására mindenki kapkodva veszi majd a levegőt és így jól megfigyelhetővé válik a rekeszlégzés.a.) A légzés megfigyeltetése
„Napozzunk a strandon!”
Hanyattfekvés, egyenletes mély be- és kilégzés.
„Fussunk körbe!”
Rekeszlégzés megfigyeltetése.
„Tegyétek az egyik tenyereteket a hasatokra, a másikat a mellkasotokra és figyeljétek meg, hogy melyik mozog!”
„Térdeljetek le és fújjátok a papírhajót a vízen!”
„Lihegj úgy, mint egy kiskutya!”
Fogalmaztassuk meg a gyerekekkel minden esetben, hogy miben különbözött a légzésük (nyugodt, lassú illetve gyors és erős).
Győződjünk meg róla, hogy minden gyerek tisztában van azokkal a fogalmakkal, amelyeket majd használni fogunk (pl: belégzés, kilégzés, szívás, fújás).
b.) Tudatos légző-gyakorlatok
Fekve, ülve és állva is végezhetők.
Lélegezz úgy, ahogyan én mondom!
„Orron be-szájon ki, szájon be-orron ki, orron és szájon be-szájon ki, orron és szájon be és tartsd sokáig, mintha víz alatt lennél!”
Először egyenletes légzéssel végeztessük a gyakorlatokat, majd ha már mindenkinek jól megy, akkor az időtartamokat is lehet változtatni.
Például:
”Amíg háromig számolok folyamatosam vegyél éevegőt, és amig ötig számolok azalatt fújd ki!”
A feladatokat ezután tetszés szerint variálni lehet. Lufi-fújás körben!!!
c. Hangadással összekötött légző-gyakorlatok
A kilégzést különböző hangokkal kötjük össze:
„Fújjuk ki úgy a levegőt, mintha kígyók lennénk!” - elnyújtott „sz” hanggal.
" Pipázás:"p-p-p.."
„A fogunk fáj” :sz hang befelé szívása!
„ nagyon nagy fájdalmunk” van: áu-áu-áu
„Legyünk most vonatok!””(Elnyújtott „s” hanggal)
Kilégzés szótagok dallamos ciklizálásával.
Pl: má-má-má-má,mo-mo-mo,mi-mi-mi,me-me-me.
Szavak és rövid szövegek elmondása egy levegővel.
- A gyerekek közösen elszámolnak tízig, vagy később ameddig tudnak.
- Versek elmondását fokozatosan nehezítjük úgy, hogy egyre több sort kell a gyermeknek egy levegővételnyi idő alatt elmondania.
Fel kell hívnunk a gyerekek figyelmét arra, hogy nem az a célunk, hogy „kifulladásig” beszéljünk, hanem, hogy megtanuljunk minél hosszabb mondatokat szépen, egyenletesen levegőbeosztással elmondani.
d.) Hangerő gyakorlatok
A hangerőgyakorlatok célja, hogy a gyerekek játékosan sajátítsák el az erőlködésmentes rekeszlégzésen alapuló könnyed hangadást, valamint a hangerő tudatos változtatásának képességét.
Hangdobálás labdával
Labdával együtt egy-egy váltakozó hangerővel kiejtett magánhangzót „dobunk” a gyerekeknek, akiknek az a feladatuk, hogy ugyanúgy „dobják” vissza a hangot a labdával együtt.
Hanggurítás labdával:
A labda gurításával egy időben kezdjük a hangot küldeni és ahogyan távolodik a labda, úgy halkul a hangunk.
Karmesterjáték:
Az egész csoport egy közösen kiválasztott hangot ad, ők a „zenekar”, egy gyerek a „karmester”, aki irányítja a hangot. Ha felfelé mozdul a karja, akkor a „zenekar” hangosodik, ha lefelé mozdul, akkor halkul.
Rakéta játék:
Bármely magánhangzóval
Rádió- játék:
Ismert verset, mondókát mondanak a gyerekek, egy gyerek az irányító. Ő hangosítja a rádiót.- Ha az orrára mutat hangosodnak a többiek.- Ha az állára mutat, akkor halkulnak.