A.) Verbális emlékezet
Az eredményes tanuláshoz elengedhetetlenül szükségünk van az emlékezet fejlesztésére.
Az emlékezeten belül megkülönböztetjük:- rövid távú- hosszabb távú emlékezetet. Másrészt:- vizuális (látási)- verbális (szóbeli) emlékezetet.Az általam ajánlott játékok a rövidtávú emlékezetet - azonnali után mondás - fejlesztését segítik, mivel ez az alapja a hosszabb távú emlékezet képességének.
Különösen fontosnak tartom a vizuális emlékezet fejlesztését, hisz erre a képességére nagy szüksége van a gyermekeknek az alakilag hasonló betűk - b és d, m-és n, sz. és zs.) megkülönböztetésében.
Valamennyi felsorolt játék a rövidtávú verbális emlékezet fejlesztésére alkalmas.
Megy a labda:
Eszköz: labda
Ez a játék hasonlít, a Mit visz a hajó? - játékra, csak itt a labda valamilyen hanggal megy. Pl.: „ l ” – hanggal. Csupa olyan szó kell kitalálni, amely ezzel a hanggal kezdődik: labda, ladik, lép stb.
Kicsit nehezebb változata, mikor megy a labda valamilyen szótaggal, pl.: me-vel: medve, megy, mendegél, mesél stb. Aki nem tud mondani, vagy olyat mond, amit már hallottunk kiesik.
Nagyon gyorsan kell mondani, és máris dobni tovább a labdát.
Mondatlánc játék:
Eszköz: labda
Nehezebb, mint a szólánc, mert a szavakat nemcsak után mondjuk és hozzáteszünk egyet, hanem értelmes mondatot kell alkotnunk, ahogy ismétlünk és bővítünk.
Nem könnyű játék, minél többen vagyunk annál hosszabb lesz a mondatunk, és nagyon kell figyelni.
Számlánc játék:
Eszköz: labda
Körben ülünk a játékvezető kezében a labda. Mond egy számot: 6, adja tovább a labdát a következő játékosnak, aki elismétli 6 és hozzáteszi 3, a következőnek már mind a két számot el kell ismételnie, és egyet hozzátenni.
Addig játsszuk, amíg valakinél meg nem szakad a lánc. Ilyenkor megkérdezhetjük: Ki figyelt, ki tudja.
Nehezíthetjük úgy a játékot, hogy nem sorba dobjuk a labdát.
Meselánc játék:
Nem egy hosszú mondat kialakítása és ismétlése a cél, hanem bátran lehet történetet kialakítani.
Két változata van:
Egyik, amikor mindenki csak egy-egy szót tesz hozzá, s a gyerekekre van bízva, mikor tesznek pontot a mondat végére, s folytatják egy összefüggő következővel.
Másik, mikor mindenki egy egész mondatot tesz hozzá.
B.) Vizuális emlékezet fejlesztése
Hol is vagyok?
Eszköz: -
Körben ülünk. A játékvezető azt mondja:
- Mindenki nézzen körül alaposan, mindent nézzen meg?
Majd másfél - két perc múlva, mindenkinek be kell hunynia a szemét, s csukva tartani, s közben a játékvezető kérdez:- Milyen színű fal?- Milyen képek vannak a falon?- Hány ablak van?Nagyon egyszerű, de nem is igazán könnyű játék.
Játszhatjuk a csoportszobában, otthon a nappaliban, de várakozás közben is étteremben, orvosnál, szóval bárhol.
Utánozás - majomszokás?
Eszköz: -
Egyszerűbb változata a kisebbek játéka. Amíg a gyerekek még biztonsággal nem sajátították el a játék lényegét addig a "főszerep" legyen a felnőtté.
Egyszerű, rövid (kezdetben legfeljebb négyütemes, de később lehet nyolcütemes) mozdulatsort mutatunk be.
A kiválasztott kisgyereknek ezt kell leutánozni.
Pld.:
- Csípőre teszem a kezem, leguggolok kétszer, majd felállok és a fejemet balra, s jobbra fordítom.
- Álló helyzetben kétszer tapsolok a fejem felett, majd kétszer a hátam mögött, majd kétszer a hasam előtt, majd a bokáim között.