OVI - ISI és DRÁMA - OVI

Készülj velem játékosan az iskolára!

 GONDOLKODÁS FEJLESZTÉS

 

I.) Analógiás gondolkodás fejlesztése

A taníthatóság feltétele a szabálykövetés, s az önálló szabályfelismerés, szabályalkotás képességének fejlesztése.
Megléte az iskolaérettség egyik alapkritériuma.
Analóg gondolkodás nélkül nincs gyakoroltatás, nincs bevésődés.
Az olvasás tanítása és a matematika tanítása elképzelhetetlen nélküle.
Az iskolára készülő óvodások számára különösen ajánlom az analóg gondolkodás játékos fejlesztését. 

 

Fejezd be a gondolatom!

Eszköz: labda

A játékvezető eldobja a labdát, s azt mondja: Fejezd, be a gondolatom!

 Kicsiknek ajánlom/ 4-5 éveseknek

-          A fagylaltot nyaljuk, az almát….

-          A levest kanállal esszük, a tésztát…

-          Nappal világos van, éjszaka…

-          Az óriás magas, a törpe…

-          A nagymama öreg, az unoka….

-          Télen hideg van, nyáron…

-          A kakas kukorékol, az egér….

-          A kutyának négy lába van a csirkének…

-          A kutya ugat, a macska…

-          A kiabálás hangos, a suttogás…

-          Az ég kék, a fű…

-          A fogunkkal rágunk, az orrunkkal…

-          Télen a fejünkre sapkát teszünk, a kezünkre…

-          A hajó a vízen visz minket, a repülőgép a…

-          Télen hideg van, nyáron…

-          A tollal írunk, az ecsettel…

-          Az eper piros, a citrom…

-          A méz édes, a citrom….

-          A televíziót látjuk is, halljuk is, a rádiót…

-          A kutyának szőre van a madárnak….

-          A csiga lassú, a nyuszi…

-          A cukor édes az ecet…

-          A szerda nap, az augusztus…

-          A toll könnyű, a szikla…

-          A nyuszi gyáva az oroszlán…

-          Csütörtök után jön a péntek, július után…

-          Szerda előtt van a kedd, szeptember…

-          Az embernek háza van, a madárnak…

Ezt a játékot érdemes többször is eljátszani, s így az ellentétpárok gyakorlására is alkalmas! 
Ketten is játszhatjuk, akár otthoni sütés-főzés, vagy utazás és várakozás közben.

Nagyoknak ajánlom/ 5-7éveseknek

A hiányzó fogalmat kell megkeresni!

-             A siker öröm, a kudarc…

-             Örömmel tölt el a siker, bánattal a…

-             Egy ember személy sok ember együtt…

-             A halnak víz kell az élethez, az embernek…

-             Lent van a padló, fent…

-             Az óra ketyeg a csengő…

-             A banán nem egyenes, hanem…

-             A parketta nem matt, hanem…

-             Lent van a pince fenn a…

-             Mindennek van kezdete és..

-             A könyv papírból készül, a ruha…

-             A hős jutalmat érdemel az áruló…

-             A gyurma puha a kő…

-             Hangos a kiabálás, halk a…

-             A dobnak van verője, a hegedűnek…

-             A kocka szögletes, a labda…

-             A mi utcánk keskeny, a főutca az…

-             Az igyekvő diák az nem lusta, hanem...

-             A rózsa szára vékony a fa törzse…

-             Kutya a puli, kígyó a…

 

 

II.   Az inverz, illetve a divergens gondolkodás fejlesztése.

A magasabb szintű gondolkodási funkciók közül az inverz, illetve a divergens gondolkodás fejlesztése nagyon fontos. Ezen gondolkodási funkciók szükségesek matematikából a nyitott mondatok, pótlások megértéséhez, az önálló szabályalkotás képességéhez.

A tanulási zavarral küzdő gyermekek fejlesztésében nagyon fontos szerepe van. A korrekciós - korrepetáló foglalkozások akkor igazán hatásosak, ha az olvasási képesség, a számolási készség fejlesztése mellett e gondolkodási funkciókat is fejlesztjük.

 

Barkóba játék

Eszköz: -

A játékvezető azt mondja gondoltam valamire, ami él.

A gyerekek kérdezik:

- Állat? Igen.
- Erdőben él? Nem.
- Háziállat?  Igen.  
- Négy lába van? Nem.
- Kotkodácsol? Igen.
- Tudom, a tyúk az!

Találgatni nem szabad! Pl.: róka vagy kutya,?

Kezdetben játszhatjuk úgy, hogy együtt próbálják kitalálni, majd később legyen egy - egy gyerek a vállalkozó.

Ha már jól megy, akkor a válaszadó szerepét is átadhatjuk a gyerekeknek.

 

Találd ki, hogy ki vagyok!

Eszköz: papíron a játékosok neve/jele

Játszó gyermekek jelét/nevét felírjuk egy papírra. Választunk egy gyermeket, aki a válaszadó, és egy másikat gyermeket, aki a kérdező szerepét játssza el. A válaszadó kihúzza annak a gyereknek a nevét, akit a kérdezőnek ki kell találnia.

Találgatni nem szabad, csak kérdezni (fiú, lány), külső- és belső tulajdonságai is kérdezhet. Esetleg mérhetjük az időt, figyelhetjük a feltett kérdések számát.

 

Igaz vagy hamis?

Eszköz: -

A játékvezető különféle állításokat mond. A gyerekeknek jól meg kell figyelni meg jól, amit mond. El kell dönteni, hogy igaz, vagy hamis

Pld.: Nyáron esik a hó. Nyáron nem esik a hó.  Nem nyáron esik a hó.

Kisebb gyerekeknek ajánlom:

-          Nyáron esik hó.

-          A nyári szünetben hógolyózz velem!

-          Iskola után jön az óvoda.

-          Az este van előbb, nem a reggel.

-          Télen eshet az eső.

-          Reggel sötét van.

-          A grafitceruzámból kifogyott a tinta.

-          Egy zsiráf kisebb, mint egy kutya.

-          Egy felnőtt öregebb, mint egy gyerek.

-          Egy versenyautó gyorsabb, mint egy roller.

-          Egy narancs savanyúbb, mint egy citrom.

-          A gyík hosszabb, mint egy kígyó.

-          Az ívó víz sokkal tisztább, mint a sár.

-          Elrepülnek a fecskék tavasszal Afrikába.

-          Ősszel lehullnak a fákról a levelek.

-          Egy elefánt nagyobb, mint egy bogár.

-          Az óra hosszabb, mint a perc.

-          Az éjszaka világosabb, mint a nappal.

-          Nappal világosabb van, mint éjszaka.

-          Egy héten hét nap van.

-          Egy kezemen kevesebb ujjam van, mint egy lábamon.

-          Egy kezemen kevesebb ujjam van, mint két lábamon. 

-          Este a hold süt és nem a nap.

-          A bogár nem nagyobb, mint a ló.

 

Ezek a "tagadások" nagyon jól fejlesztik a gyermekeket.

-                Ősszel az iskola nem kezdődik el!

-                Télen soha nem esik a hó!

-                A Karácsony nem nyáron van!

-                A Mikulás nem télen hozza az ajándékot!

-                A fecskék tavasszal nem repülnek el Afrikába!

-                A fecskék nem ősszel repülnek el Afrikába!

-                Nyáron nem esik az eső!

-                A hó nem nyáron esik!

-                A nap este nem süt!

-                A hold nem éjszaka világít!

-                Amikor délelőtt van, akkor nem süt (nem világít) a nap!

-                Nem a nap világít délelőtt!  

-                Nem este van, amikor süt a nap!

-                Karácsonykor nem kell iskolába menni.

-                Amikor nem megyünk iskolába, akkor lehet, hogy Karácsony van.

 

III.  Az analitikus-szintetikus gondolkodás fejlesztése

Az analitikus gondolkodás fejlesztésével segítjük azon képességet, melynek segítségével értelmezni és felismerni is tudjuk a rész - egész viszonyt. Segít az egészet részekre bontani, az egészet a részek összességeként értelmezni.

Akár a tanulási folyamatok “szimbóluma" is lehet ezen gondolkodási funkciónk. Segítségével tudjuk a leckéből a lényeget ki tudjuk emelni.

Az első osztályos gyermeknek a következők miatt van züksége van erre a gondolkodási funkcióra:

-          amikor összeolvasni tanul,
-          amikor leírja a szavakat,
-          amikor szótagol, betűkre,
-          hangokra bont.

Nagycsoportos óvodásnál, e gondolkodási funkciójának fejlesztésében eredményesen használhatjuk a " puzzle" játékokat is, illetve a hiányos képek felismerése, kiegészítése is alkalmas erre.

 

Rakjuk össze együtt! - Szedjük szét együtt!

 Eszköz: -

A játék lényege az, hogy a pedagógus felsorolja a "részeket", s a gyerek megnevezi az "egészet". Pl.:  

-          Pedagógus mondja: pikkely, uszony, farok
           Gyermek mondja hal.
 
-          Pedagógus mondja: lábak, szőr, ugat,
           Gyerek mondja: kutya.

Másik változata

Amikor az "egészet" nevezzük meg, s a gyerekeknek kell a "részeket" megnevezni. Pl.:

-          Pedagógus mondja: szárny, csőr, toll

           Gyerek mondja: madár

-          Pedagógus mondja: csörög, kagyló, tárcsa

           Gyerek mondja: telefon

-          Pedagógus mondja: nyél, söre, száj, tisztítás

           Gyerek mondja: fogkefe

-          Pedagógus mondja: levél, szár, bimbó

           Gyerek mondja: virág

-          Pedagógus mondja: sárga, savanyú, kerek

           Gyerek mondja: citrom

-          Pedagógus mondja: 4 kerék, kormány, sebességváltó

           Gyerek mondja: autó

-          Pedagógus mondja pedál, ülés, dinamó

           Gyerek mondja: bicikli

-          Pedagógus mondja: cipzár, zsebek, szárak

           Gyerek mondja: nadrág

-          Pedagógus mondja: fűző, talp, sarok

           Gyerek mondja: cipő

 

IV. Kauzális gondolkodás fejlesztése 

Ezen gondolkodási funkciók segítségével vagyunk képesek ok-okozati és időbeli összefüggések felismerésére.

Az iskolában alsó tagozaton szükség van rá a többlépcsős szöveges feladatok megoldásánál, az időbeli tájékozottság (hét napjai, hónapok sorrendje) fejlesztésénél.

Szükség van rá akkor is mikor a szövegértés dolgozatban sorrendbe kell állítani a mese történéseit, a szöveg szakaszait.

       

Tiéd az utolsó szó!

Eszköz: labda

Hiányos mondatokat kell a gyerekeknek befejezniük időbeli, ok-okozati összefüggések alapján.

Gyorsan játszhatjuk labdával, de otthon, séta közben is jól játszható.

A pedagógus dobja a labdát és  annak a gyereknek be kell fejezni az elkezdett mondatot! Tiéd az utolsó szó!

Kisebb gyermekek ajánlom 4-6 éveseknek:

-          Ősszel érik a …

-          Ősszel lehullanak a fákról a…

-          A pohárból vízet ….

-          Télen gyakran hull a…

-          A háziállatok közé tartozik…

-          Erdőben él a…

-          Télen általában van rajtam…

-          A csapból folyik a…

-          Minden gyerek óvoda után megy…

-          A nyár után jön az…

-          Ma kedd van, holnap lesz…

-          A cirkuszban fellép a…

-          Az arc részei…

-          Aki beteg az ne menjen óvodába/iskolába, mert…

-          Reggel az ablakon besüt a…

-          Este kinézek az ablakon és világít a…

-          Nekem a keresztnevem…

-          Az én vezetéknevem…

-          Az anyu anyukája az én…

-          A nagypapám az apu…

-          A húgom az nálam…

-          A bátyámnak én a...

-            A szagokat érzem az...

-            Az ízeket érzem a...

-            Esett az eső ezért most minden...

-            A szép ellentéte a...

-            A hosszú ellentéte...

-            A magas ellentéte...

-            A széles ellentéte...

-            Az okos ellentéte...

-            A gyáva ellentéte...

-            Ma kedd van tegnap volt...

-            Ma szerda van holnap ...

-            Ma vasárnap van 2 nap múlva...

-            Ma csütörtök van tegnapelőtt volt...

Mindennek van ellentéte

-          Kövéré a …

-          A soványé a…

-          A háborúé a...

-          A hidegé a…

-          A ritkáé a....

-          A mindig -é a...

-          A biztosé a...

-          A rendé…

-          A szépé a…

-          A hazugságé az...

-          A veszteségé a...

 

Hogy is volt ez?

Eszköz: -

A játék lényege: A pedagógus mond egy mondatot, s utána feltesz egy kérdést.

-          Tegnap az udvaron játszottam.

            Hol játszottam tegnap?

            Mikor játszottam az udvaron?

            Mit csináltam tegnap az udvaron?

Fejleszti:
- a szövegértés,
- a rövid távú verbális emlékezet fejlődését,  
- a mondatalkotás képességét ,
- az ok-okozati és időbeli összefüggések mellett az inverz gondolkodást.

-          Balázs kedvenc játéka a piros autó.

-          A Matyi jele az alma.

-          Alina leejtette a tányérját.

-          Maja gyalog jön az óvodába.

-          Délután Lilikével labdáztam.

-          A óvó néni megdicsérte Kittit a foglalkozáson.

-          Karácsonykor meggyújtjuk a csillagszórókat.

-          A naposokkal megterítettünk ebéd előtt.

-          Az ebéd előtt bicikliztem az udvaron.

-          Kakaós csigát ettem reggelire.

-          Peti szomorú, mert elromlott az autója.

-          A boltban anya vett nekem gyümölcsöt.

-          A színes ceruzáimat kifaragtam a hegyezővel.

-          Vasárnap elmegyünk apával az állatkertbe.

-          Éjszaka világít a hold.

-          A cica lefetyeli a tejet a tálkából.

 

Nehezebb változat  7 - 9 éves korú gyermekek számára ajánlom:

A játék lényege:  Amikor egy mondaton belül "több dolog történik", s ezek közül kérdezünk rá csak egy részösszefüggésre, értelmeztetve vele a történteket.

-          A születésnapomra sok vendéget hívtam, ezért a nagyasztalt kellett kinyitnunk, hogy mindenki kényelmesen elférjen.

Hogyan lett mindenkinek helye a születésnapomon?

-          Tomi nagyon mohón ette a vacsorát és félrenyelte a falatot.

Mire kellett volna vigyáznia Tominak evés közben?

-          A rendőr megállította az autónkat, barátságosan köszönt, ellenőrizte a jogosítványt majd jó utat kívánt.

Mit csinált a rendőr mielőtt jó utat kívánt?

-          Az oroszlánok és a tigrisek más - más helyen élnek: Az oroszlán az Afrikai szavannák királya, a tigris az ázsiai dzsungelekben él.

Afrikában találkozunk tigrisekkel?

Hol nem találkozunk oroszlánokkal?

-          A Plázában egy héten háromszor - szerdán, pénteken és vasárnap - van mozielőadás.

Mely napokon nem vetítenek filmet a moziban?

-          A bábszínház hétfőtől - csütörtökig este 7-ig tart nyitva, pénteken már 2 órakor bezár.

Nyitva van a könyvtár kedden délután 4 órakor?

Zárva van a könyvtár pénteken délben?

-          Este 9 órakor lefeküdtem aludni, és reggel 7 - kor ébredtem fel.

Hány órakor feküdtem le?

 

Tegyük gyorsan sorba!

Eszköz: -

A játék lényege: A néhány mondat egymással összefüggő történetet alkot, és össze vannak keverve. A gyerekeknek kell az eseményeket sorba szóban elmondani.

Fejleszti: a rövid távú verbális emlékezetet.

 

A játékot 6 éves kortól ajánlom:

Pl.:

  • Robika leült ebédelni.

Robika megmosta a kezét ebéd előtt.

Robika jóllakott.

 

  • Gyula bácsi felássa az ágyást.

Gyula bácsi a frissen elültetett virágokat megöntözi.

Gyula bácsi elülteti a virágokat

 

  • Levente felmászik a létrára.

Megérett a cseresznye.

Levente leszedi a cseresznyét.

 

  • Az árus leméri a zöldséget.

Anya fizet.

Anya a piacon zöldséget válogat.

 

  • Maja kezét óvó néni kötötte be.

Maja megvágta az ujját a késsel.

Maja segített a konyhában almát hámozni.

 

  • Vizet engedek a fürdőkádba.

Megtörölközöm a törölközőbe.

A habfürdős vízbe jól érzem magam.

 

  • Megtörölközöm.

Lefekvés előtt megfürdöm.

Felveszem a pizsamámat.

 

  • Sorba álltunk a pénztárnál.

 Mindent megvásároltunk, amit anya felírt.

 Fizettünk a pénztárnál.

 Mindent a kosárba pakoltunk.

 

  • Megnyomom az ajtó mellett a leszállásjelzőt.

 Leszállok a buszról.

 Felállok a helyemről.

 



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 47
Tegnapi: 114
Heti: 434
Havi: 4 154
Össz.: 493 692

Látogatottság növelés
Oldal: Gondolkodás fejlesztő játékok
OVI - ISI és DRÁMA - OVI - © 2008 - 2024 - ovi-isi.hupont.hu

Ingyen honlap és ingyen honlap között óriási különbségek vannak, íme a második: ingyen honlap

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »