GONDOLKODÁS FEJLESZTÉS
I.) Analógiás gondolkodás fejlesztése
A taníthatóság feltétele a szabálykövetés, s az önálló szabályfelismerés, szabályalkotás képességének fejlesztése. Megléte az iskolaérettség egyik alapkritériuma. Analóg gondolkodás nélkül nincs gyakoroltatás, nincs bevésődés. Az olvasás tanítása és a matematika tanítása elképzelhetetlen nélküle.Az iskolára készülő óvodások számára különösen ajánlom az analóg gondolkodás játékos fejlesztését.
Fejezd be a gondolatom!
Eszköz: labda
A játékvezető eldobja a labdát, s azt mondja: Fejezd, be a gondolatom!
Kicsiknek ajánlom/ 4-5 éveseknek
- A fagylaltot nyaljuk, az almát….
- A levest kanállal esszük, a tésztát…
- Nappal világos van, éjszaka…
- Az óriás magas, a törpe…
- A nagymama öreg, az unoka….
- Télen hideg van, nyáron…
- A kakas kukorékol, az egér….
- A kutyának négy lába van a csirkének…
- A kutya ugat, a macska…
- A kiabálás hangos, a suttogás…
- Az ég kék, a fű…
- A fogunkkal rágunk, az orrunkkal…
- Télen a fejünkre sapkát teszünk, a kezünkre…
- A hajó a vízen visz minket, a repülőgép a…
- Télen hideg van, nyáron…
- A tollal írunk, az ecsettel…
- Az eper piros, a citrom…
- A méz édes, a citrom….
- A televíziót látjuk is, halljuk is, a rádiót…
- A kutyának szőre van a madárnak….
- A csiga lassú, a nyuszi…
- A cukor édes az ecet…
- A szerda nap, az augusztus…
- A toll könnyű, a szikla…
- A nyuszi gyáva az oroszlán…
- Csütörtök után jön a péntek, július után…
- Szerda előtt van a kedd, szeptember…
- Az embernek háza van, a madárnak…
Ezt a játékot érdemes többször is eljátszani, s így az ellentétpárok gyakorlására is alkalmas! Ketten is játszhatjuk, akár otthoni sütés-főzés, vagy utazás és várakozás közben.Nagyoknak ajánlom/ 5-7éveseknek
A hiányzó fogalmat kell megkeresni!
- A siker öröm, a kudarc…
- Örömmel tölt el a siker, bánattal a…
- Egy ember személy sok ember együtt…
- A halnak víz kell az élethez, az embernek…
- Lent van a padló, fent…
- Az óra ketyeg a csengő…
- A banán nem egyenes, hanem…
- A parketta nem matt, hanem…
- Lent van a pince fenn a…
- Mindennek van kezdete és..
- A könyv papírból készül, a ruha…
- A hős jutalmat érdemel az áruló…
- A gyurma puha a kő…
- Hangos a kiabálás, halk a…
- A dobnak van verője, a hegedűnek…
- A kocka szögletes, a labda…
- A mi utcánk keskeny, a főutca az…
- Az igyekvő diák az nem lusta, hanem...
- A rózsa szára vékony a fa törzse…
- Kutya a puli, kígyó a…
II. Az inverz, illetve a divergens gondolkodás fejlesztése.
A magasabb szintű gondolkodási funkciók közül az inverz, illetve a divergens gondolkodás fejlesztése nagyon fontos. Ezen gondolkodási funkciók szükségesek matematikából a nyitott mondatok, pótlások megértéséhez, az önálló szabályalkotás képességéhez.
A tanulási zavarral küzdő gyermekek fejlesztésében nagyon fontos szerepe van. A korrekciós - korrepetáló foglalkozások akkor igazán hatásosak, ha az olvasási képesség, a számolási készség fejlesztése mellett e gondolkodási funkciókat is fejlesztjük.
Barkóba játék
Eszköz: -
A játékvezető azt mondja gondoltam valamire, ami él.
A gyerekek kérdezik:
- Állat? Igen.- Erdőben él? Nem.- Háziállat? Igen. - Négy lába van? Nem.- Kotkodácsol? Igen.- Tudom, a tyúk az!Találgatni nem szabad! Pl.: róka vagy kutya,?
Kezdetben játszhatjuk úgy, hogy együtt próbálják kitalálni, majd később legyen egy - egy gyerek a vállalkozó.
Ha már jól megy, akkor a válaszadó szerepét is átadhatjuk a gyerekeknek.
Találd ki, hogy ki vagyok!
Eszköz: papíron a játékosok neve/jele
Játszó gyermekek jelét/nevét felírjuk egy papírra. Választunk egy gyermeket, aki a válaszadó, és egy másikat gyermeket, aki a kérdező szerepét játssza el. A válaszadó kihúzza annak a gyereknek a nevét, akit a kérdezőnek ki kell találnia.
Találgatni nem szabad, csak kérdezni (fiú, lány), külső- és belső tulajdonságai is kérdezhet. Esetleg mérhetjük az időt, figyelhetjük a feltett kérdések számát.
Igaz vagy hamis?
Eszköz: -
A játékvezető különféle állításokat mond. A gyerekeknek jól meg kell figyelni meg jól, amit mond. El kell dönteni, hogy igaz, vagy hamis
Pld.: Nyáron esik a hó. Nyáron nem esik a hó. Nem nyáron esik a hó.
Kisebb gyerekeknek ajánlom:
- Nyáron esik hó.
- A nyári szünetben hógolyózz velem!
- Iskola után jön az óvoda.
- Az este van előbb, nem a reggel.
- Télen eshet az eső.
- Reggel sötét van.
- A grafitceruzámból kifogyott a tinta.
- Egy zsiráf kisebb, mint egy kutya.
- Egy felnőtt öregebb, mint egy gyerek.
- Egy versenyautó gyorsabb, mint egy roller.
- Egy narancs savanyúbb, mint egy citrom.
- A gyík hosszabb, mint egy kígyó.
- Az ívó víz sokkal tisztább, mint a sár.
- Elrepülnek a fecskék tavasszal Afrikába.
- Ősszel lehullnak a fákról a levelek.
- Egy elefánt nagyobb, mint egy bogár.
- Az óra hosszabb, mint a perc.
- Az éjszaka világosabb, mint a nappal.
- Nappal világosabb van, mint éjszaka.
- Egy héten hét nap van.
- Egy kezemen kevesebb ujjam van, mint egy lábamon.
- Egy kezemen kevesebb ujjam van, mint két lábamon.
- Este a hold süt és nem a nap.
- A bogár nem nagyobb, mint a ló.
Ezek a "tagadások" nagyon jól fejlesztik a gyermekeket.
- Ősszel az iskola nem kezdődik el!
- Télen soha nem esik a hó!
- A Karácsony nem nyáron van!
- A Mikulás nem télen hozza az ajándékot!
- A fecskék tavasszal nem repülnek el Afrikába!
- A fecskék nem ősszel repülnek el Afrikába!
- Nyáron nem esik az eső!
- A hó nem nyáron esik!
- A nap este nem süt!
- A hold nem éjszaka világít!
- Amikor délelőtt van, akkor nem süt (nem világít) a nap!
- Nem a nap világít délelőtt!
- Nem este van, amikor süt a nap!
- Karácsonykor nem kell iskolába menni.
- Amikor nem megyünk iskolába, akkor lehet, hogy Karácsony van.
III. Az analitikus-szintetikus gondolkodás fejlesztése
Az analitikus gondolkodás fejlesztésével segítjük azon képességet, melynek segítségével értelmezni és felismerni is tudjuk a rész - egész viszonyt. Segít az egészet részekre bontani, az egészet a részek összességeként értelmezni.
Akár a tanulási folyamatok “szimbóluma" is lehet ezen gondolkodási funkciónk. Segítségével tudjuk a leckéből a lényeget ki tudjuk emelni.
Az első osztályos gyermeknek a következők miatt van züksége van erre a gondolkodási funkcióra:
- amikor összeolvasni tanul, - amikor leírja a szavakat, - amikor szótagol, betűkre, - hangokra bont.Nagycsoportos óvodásnál, e gondolkodási funkciójának fejlesztésében eredményesen használhatjuk a " puzzle" játékokat is, illetve a hiányos képek felismerése, kiegészítése is alkalmas erre.
Rakjuk össze együtt! - Szedjük szét együtt!
Eszköz: -
A játék lényege az, hogy a pedagógus felsorolja a "részeket", s a gyerek megnevezi az "egészet". Pl.:
- Pedagógus mondja: pikkely, uszony, farok Gyermek mondja hal. - Pedagógus mondja: lábak, szőr, ugat, Gyerek mondja: kutya.Másik változata
Amikor az "egészet" nevezzük meg, s a gyerekeknek kell a "részeket" megnevezni. Pl.:
- Pedagógus mondja: szárny, csőr, toll
Gyerek mondja: madár
- Pedagógus mondja: csörög, kagyló, tárcsa
Gyerek mondja: telefon
- Pedagógus mondja: nyél, söre, száj, tisztítás
Gyerek mondja: fogkefe
- Pedagógus mondja: levél, szár, bimbó
Gyerek mondja: virág
- Pedagógus mondja: sárga, savanyú, kerek
Gyerek mondja: citrom
- Pedagógus mondja: 4 kerék, kormány, sebességváltó
Gyerek mondja: autó
- Pedagógus mondja pedál, ülés, dinamó
Gyerek mondja: bicikli
- Pedagógus mondja: cipzár, zsebek, szárak
Gyerek mondja: nadrág
- Pedagógus mondja: fűző, talp, sarok
Gyerek mondja: cipő
IV. Kauzális gondolkodás fejlesztése
Ezen gondolkodási funkciók segítségével vagyunk képesek ok-okozati és időbeli összefüggések felismerésére.
Az iskolában alsó tagozaton szükség van rá a többlépcsős szöveges feladatok megoldásánál, az időbeli tájékozottság (hét napjai, hónapok sorrendje) fejlesztésénél.
Szükség van rá akkor is mikor a szövegértés dolgozatban sorrendbe kell állítani a mese történéseit, a szöveg szakaszait.
Tiéd az utolsó szó!
Eszköz: labda
Hiányos mondatokat kell a gyerekeknek befejezniük időbeli, ok-okozati összefüggések alapján.
Gyorsan játszhatjuk labdával, de otthon, séta közben is jól játszható.
A pedagógus dobja a labdát és annak a gyereknek be kell fejezni az elkezdett mondatot! Tiéd az utolsó szó!
Kisebb gyermekek ajánlom 4-6 éveseknek:
- Ősszel érik a …
- Ősszel lehullanak a fákról a…
- A pohárból vízet ….
- Télen gyakran hull a…
- A háziállatok közé tartozik…
- Erdőben él a…
- Télen általában van rajtam…
- A csapból folyik a…
- Minden gyerek óvoda után megy…
- A nyár után jön az…
- Ma kedd van, holnap lesz…
- A cirkuszban fellép a…
- Az arc részei…
- Aki beteg az ne menjen óvodába/iskolába, mert…
- Reggel az ablakon besüt a…
- Este kinézek az ablakon és világít a…
- Nekem a keresztnevem…
- Az én vezetéknevem…
- Az anyu anyukája az én…
- A nagypapám az apu…
- A húgom az nálam…
- A bátyámnak én a...
- A szagokat érzem az...
- Az ízeket érzem a...
- Esett az eső ezért most minden...
- A szép ellentéte a...
- A hosszú ellentéte...
- A magas ellentéte...
- A széles ellentéte...
- Az okos ellentéte...
- A gyáva ellentéte...
- Ma kedd van tegnap volt...
- Ma szerda van holnap ...
- Ma vasárnap van 2 nap múlva...
- Ma csütörtök van tegnapelőtt volt...
Mindennek van ellentéte
- Kövéré a …
- A soványé a…
- A háborúé a...
- A hidegé a…
- A ritkáé a....
- A mindig -é a...
- A biztosé a...
- A rendé…
- A szépé a…
- A hazugságé az...
- A veszteségé a...
Hogy is volt ez?
Eszköz: -
A játék lényege: A pedagógus mond egy mondatot, s utána feltesz egy kérdést.
- Tegnap az udvaron játszottam.
Hol játszottam tegnap?
Mikor játszottam az udvaron?
Mit csináltam tegnap az udvaron?
Fejleszti:- a szövegértés,- a rövid távú verbális emlékezet fejlődését, - a mondatalkotás képességét ,- az ok-okozati és időbeli összefüggések mellett az inverz gondolkodást.- Balázs kedvenc játéka a piros autó.
- A Matyi jele az alma.
- Alina leejtette a tányérját.
- Maja gyalog jön az óvodába.
- Délután Lilikével labdáztam.
- A óvó néni megdicsérte Kittit a foglalkozáson.
- Karácsonykor meggyújtjuk a csillagszórókat.
- A naposokkal megterítettünk ebéd előtt.
- Az ebéd előtt bicikliztem az udvaron.
- Kakaós csigát ettem reggelire.
- Peti szomorú, mert elromlott az autója.
- A boltban anya vett nekem gyümölcsöt.
- A színes ceruzáimat kifaragtam a hegyezővel.
- Vasárnap elmegyünk apával az állatkertbe.
- Éjszaka világít a hold.
- A cica lefetyeli a tejet a tálkából.
Nehezebb változat 7 - 9 éves korú gyermekek számára ajánlom:
A játék lényege: Amikor egy mondaton belül "több dolog történik", s ezek közül kérdezünk rá csak egy részösszefüggésre, értelmeztetve vele a történteket.
- A születésnapomra sok vendéget hívtam, ezért a nagyasztalt kellett kinyitnunk, hogy mindenki kényelmesen elférjen.
Hogyan lett mindenkinek helye a születésnapomon?
- Tomi nagyon mohón ette a vacsorát és félrenyelte a falatot.
Mire kellett volna vigyáznia Tominak evés közben?
- A rendőr megállította az autónkat, barátságosan köszönt, ellenőrizte a jogosítványt majd jó utat kívánt.
Mit csinált a rendőr mielőtt jó utat kívánt?
- Az oroszlánok és a tigrisek más - más helyen élnek: Az oroszlán az Afrikai szavannák királya, a tigris az ázsiai dzsungelekben él.
Afrikában találkozunk tigrisekkel?
Hol nem találkozunk oroszlánokkal?
- A Plázában egy héten háromszor - szerdán, pénteken és vasárnap - van mozielőadás.
Mely napokon nem vetítenek filmet a moziban?
- A bábszínház hétfőtől - csütörtökig este 7-ig tart nyitva, pénteken már 2 órakor bezár.
Nyitva van a könyvtár kedden délután 4 órakor?
Zárva van a könyvtár pénteken délben?
- Este 9 órakor lefeküdtem aludni, és reggel 7 - kor ébredtem fel.
Hány órakor feküdtem le?
Tegyük gyorsan sorba!
Eszköz: -
A játék lényege: A néhány mondat egymással összefüggő történetet alkot, és össze vannak keverve. A gyerekeknek kell az eseményeket sorba szóban elmondani.
Fejleszti: a rövid távú verbális emlékezetet.
A játékot 6 éves kortól ajánlom:
Pl.:
Robika megmosta a kezét ebéd előtt.
Robika jóllakott.
Gyula bácsi a frissen elültetett virágokat megöntözi.
Gyula bácsi elülteti a virágokat
Megérett a cseresznye.
Levente leszedi a cseresznyét.
Anya fizet.
Anya a piacon zöldséget válogat.
Maja megvágta az ujját a késsel.
Maja segített a konyhában almát hámozni.
Megtörölközöm a törölközőbe.
A habfürdős vízbe jól érzem magam.
Lefekvés előtt megfürdöm.
Felveszem a pizsamámat.
Mindent megvásároltunk, amit anya felírt.
Fizettünk a pénztárnál.
Mindent a kosárba pakoltunk.
Leszállok a buszról.
Felállok a helyemről.